Manga

Recenze Vějíř 2013

26. května 2013 v 15:34 | Dyamirity
Jak asi víte, i letos jsem svou troškou přispěla do Vějíře. Pokud jste byli na zahájení Animefestu, možná jste viděli křest, nebo se potom stavili na autogramiádu. Pokud ale ne, pokusím se vás tady navnadit na koupi touhle malou recenzí.
Shrnu vám každý komiks zvlášť a přidám i malou, osobní kritiku.

Vějíř 2013

(c) Kobuta, 2013
Ilustrace: Janiko, Arisu, Etuta, Kazumaki
Editoři: Daniel Řezníček, Michal Wokoun, Jiří Tesař

Elfí kletba
Scénář: Gobloch, Kresba: Lysandra
Příběh nemocného elfího prince, kterého může uzdravit jen němý elf, který opustil elfí komunitu a žije s dalšími vyvrhely. Popravdě řečeno, příběh byl možná trošku zmatený, možná až zbytečně, a některé souvislosti možná čtenáři nedojdou hned. Jinak kresba hezká a příjemná. Ještě výtka: V černobílém komiksu nejde moc poznat, že si někdo obarví vlasy z bílé na blond, tak abyste tam tupě nezírali jako já. Konečné hodnocení: 6/10

V bezpečí pod peřinou
Autor: suwi
Další suwina kouzelná záležitost beze slov. V loňském Vějíři jsme se suwi měli tu čest u mangy V oblacích, která stejně jako letošní V bezpečí pod peřinou zaujme úchvatnou kresbou a příběhem beze slov.
Jde o záležitost, kterou každý zná: že pod peřinou na nás nemůže žádná příšera. Super, úžasné a jestli se vám tenhle kousek dostane pod ruku, všimněte si geniálně vyřešeného vzorování ve světle a ve stínu. Konečné hodnocení: 9/10

Samurai Demon Kurotetsu
Autor: Jana "Yuffie" Kilianová
Teď se připravte na totální fangirlení, protože jestli jsem z něčeho letos byla nadšená, tak je to další díl Kurotetsua. Ten se objevil už v loňském Vějíři a letos přišlo pokračování. A pokud jste zasvěcení, zjistíte, že Yuffie Kurotetsua nadupala odkazy na jisté... jiné fandomy. Je to vitpné, je to úžasně nakreslené, má to kočičky, má to Doktora a jednoduše, jestli příští rok nebude ve Vějíří zase Kurotetsu, budu hodně zklamaná. Takže, překvapivě, Kurotetsuovo hodnocení je: 10/10 (+zlatá hvězdička za toho Doktora)

V záruce
Kresba: Janiko, Scénář: DanQ
Jaké by to bylo, kdyby jste mohli nepohodlného člena rodiny jednodiše vrátit a vybrat si jiného? A co kdybyste to mohli dělat do té doby, než budete plně spokojeni? Do takové reality vás přenese manga V záruce. Ten nápad se mi hrozně líbil, protože tyhle napůl utopické příběhy... mám prostě ráda, suďte mě. Navíc kresba je boží, stejná jako u loňského Metra. Takže finální hodnocení: 9/10

Liška z temnoty
Scénář: Špendla, Kresba: Luc
Sebevražda nikdy není řešení a všechno se může zase zlepšit. Toť myšlenka tohoto kousku od dvojice Luc a Špendly. Alfred je spisovatel, který se rozhodl se vším skončit. Je mu proto divné, že se probudí a ne jen to, v jeho domě je navíc nějaký podivín, který ho podle všeho zachránil. A onen podivín je podle všeho rozhodnut ho udržet naživu.
Miloučké s mírným plot-twistem, vtipné a s nádechem shounen-ai. Liška z temnoty je od stejných autorů jako loňské Zachraň se, kdo nemůžeš, které se vyznačovalo stejným ňuňu humorem. Kresba příjemná a konec u kterého uděláte Ááách. Konečné hodnocení: 9/10

Příště
Scénář, kresba: Zuzana Blaštíková, Antonín Tesař
Sigmund Freud, hmyzí hlavy a nájemné vraždy.
Abych byla upřímná, buď tam byla tak hluboká metafora, že jsem ji nepochopila, nebo mě prostě celá zápletka minula, ale.. prostě nevím. Nevím, nevím, nevím. Kresba byla propracovaná a celkově se hodila ke komiksu, ale co se týče děje, tak jsem... prostě... zmatená. Confused as hell. Takže tady vám k ději nemůžu nic moc říct. Finální hodnocení: 6/10, ale jen kvůli tomu, že mě zápletka skutečně minula.

Vystřiženo z kontextu
Kresba: Arisu, Scénář: Arisu, DanQ
Série čtyř stripů a těžkých časech otaku, cosplayerů a tvůrců AMV.
Kresba jako z klasické shoujo mangy, příběhy vyvolají úsměv. Hodnocení: 5,5/10

Nesmělý
Autor: Abbe
Tak tohle, dámy a pánové, byla manga s dost velkým plot-twistem, který jsem vážně nečekala. Začíná to tak nevinně a... no, nebudu spoilerovat, abyste mohli být stejně překvapení jako já. Kresba je moc pěkná, příjemná na pohled. Konečné hodnocení: 7,5/10

Noční šichta
Autor: Jan "Arenoth" Vohlídal
Víte, tak jsem si říkala, že když udělám do Vějíře Kalvárium, bude to originální. Ale ne, letos jako kdybychom se všichni domluvili a tak se kostlivci objevili dokonce třikrát. Jednou právě u Arenotha, za což jsem mu taky hned na autogramiádě vynadala. Příběh, který mi trochu připomínal Supernatural. O půlnoci ožívá Smrtka z Pražského orloje a dělá neplechu. Arenoth taky přispíval do Vějíře už vloni a to mangou Zásilka. Abych byla upřímná, Noční šichta se mi líbial víc, ale ani ta mě moc nenadchla. Konečné hodnocení: 5/10

Videoteror
Kresba: Jiří Tesař, Scénář: Antonín Tesař
Je to jako kdyby si rok od roku více lidí řeklo: Tak do vějíře udělám něco hrozně creepy. Tihle dva si to podle všeho řekli. Protože Videoteror byla tak moc creepy záležitost, že to ani nemůžu popsat. Bohužel, já takovéhle creepy záležitosti zbožňuju, takže se mi Videoteror navzdory jeho podivnosti líbil. Příběh nám ukazuje hlavního hrdinu, který přišel o práci a musí bydlet u kamaráda, který je fanouškem starých VHS kazet. Pokračování vám nebudu vyzrazovat, protože stejně jako u Nesmělého, konec vás možná překvapí. Jiří Tesař si asi na tyhle věci potrpí, protože i loňský Aquapark u Vodníků byl podobného ražení. Co se týče kresby, tak se žánru dokonale hodí, navíc se mi líbí, že pozadí neodpoutává pozornost od postav. Konečné hodnocení: 9/10

Krysařova píseň
Kresba: Alexa, Scénář: Gituška
Kdo by neznal příběh o Krysaři, který za poplatek odvede krysy z města, ale ve chvíli, kdy obyvatelé nezaplatí, odvede místo toho jejich děti? A co kdyby se někdo rozhodl ten příběh vypovědět z pohledu flétny?
příběh je jednoduchý a upřímně, kresba mě příliš nezaujala, takže finální hodnocení: 5/10

Cepilot
Autor: Martin Strolený
Cepilot. Je. Divnej. Jakože divnej. Ale dobře divnej. Jako One Piece divnej. Máte tam dobrodružství, partu dobrodruhů, záporáka, který má společnou minulost s halvním hrdinou a... zuby. Ano, zuby. Protože oni bojují se zuby, které mají gangsterské oblečky a... já nevím. Ta kresba, ten příběh, fakt, že bandu nepřátel porazí tím, že načůrají do kelímku a udělají zubní pastu... Cepilot je prostě divnej, ale zároveň milej. Kresba je taková přihlouple jednoduchá, ale je to podle všeho naschvál, aby se to hodilo k příběhu. Takže Cepilot dostává finální hodnocení: 8/10.

Šťastný konec
Autor: faQy
FaQy a jeho/její (omlouvám se, ale netuším, jak to vlastně je) kouzelná, pohádková kresba, s kterou jste se mohli vloni setkat v dílku s názvem Císařův slavík. Letos se faQy vrátil/a s novou pohádkou a spoustou kudrlinek. Šťastný konec je vážně roztomilá záležitost, vřele doporučuju. Konečné hodnocení: 8,5/10

Černá kočka
Autor: Neocco
Vážně nosí černé kočky smůlu nebo je to jen pověra?
O tohle téma se zajímá Neocco v manze Černá kočka. Upřímně řečeno, Černá kočka mě příliš nezaujala. Příběh nepřinesl nic moc nového a ani kresba není žádná sláva. Navíc co se týče závěru, není tam úplně jasné, co se stalo. Sečteno podtrženo, finální hodnocení: 5/10

Pakt
Autor: Honšimaru
Jak se nevyplácí obchodovat s ďáblem.
Krátké a zapomenutelné. Pakt mě stejně jako předchozí komiks příliš nezaujal. Kresba nic moc, příběh taktéž. Finální hodnocení: 5/10

Kalvárium
Autor: Dyamirity
Ne, nebojte, nehodlám si ohodnotit vlastní dílko. To nechám jen a jen na vás. Jediné, co bych tak mohla je přiblížit vám, co jsem se nakonec rozhodla do Vějíře zaslat. Poté, co jsem přidala na blog Bratrskou výpomoc s Frankiem, byla jsem několikrát požádána o nějaký další kus, kde by se onen kostlivec objevil. Takže jsem se rozhodla udělat komiksovou verzi začátku Kalvária, povídky, kterou chystám. Jak se Frankie setkat se svým prvním spoluputovníkem a jak je to vlastěn s vírou? Bonusové body pro ty, kteří najdou narážky na různé fandomy. A zmínila jsem, že se tam objeví i Slenderman?

5. svitek
Kresba: Infera, Scénář: DanQ
Čupr kresba, vtipný příběh, kde čtvrtá stěna není prolomena ale doslova probouráná s třeskotem skla. Práce s faktem, že postavy ví, že jsou v komiksu, se mi hrozně zamlouvá a v tomhle Vějíři jsou takové příběhy dokonce dva. 5. svitek popisuje cestu za pokladem profesora Kočičáka a Ervínya je to ten třetí příběh, kde se objevuje kostlivec, i když jen nudně sedí u zdi v katakombách. Příjemná, oddechová záležitost. Hodnocení: 9/10

Domů
Autor: rar
Pražan se vrací domů aneb po Praze běhají klimatizace a rabín Lów se sochami z Karlova mostu krade duše turistům. Ty klimatizace jsou asi další metafora, kterou nechápu, jinak manga s příjemnou kresbou a zajímavým nápadem. Navíc kdo by nemiloval Golema, že? Konečné hodnocení: 7/10

V ateliéru
Autor: Haspien
Po Yuffiině Kurotetsuovi bylo tohle... asi to nejmilejší překvapení letošního Vějíře. Tohle bylo tak... sladké, tak vtipné, tak hezky nakreslené, tak... hrozně se mi to líbiloa nejsem schopná říct proč. Jedná se o ten druhý kousek, kde postavy ví, že jsou v komiksu a umí toho využít. Jde o příběh dvou studentů umění, kteří mají v ateliéru za úkol nakreslit misku ovoce a z čiré nudy se začnou škádlit. Je to prostě... výborné. I když je pravda, že jsem nejdřív nepochopila ten závěr, ale když vám to dojde, je to celé takové: Jéééé. Musím už přestat pět ódy, jinak budu znít jako pitomec. Takže finální hodnocení: 10/10

Tak a to je ono. Předem se omlouvám, jestli jsem urazila nějakého autora, kterému jsem tu sepsnula práci, ale byla jsem jen upřímná. Každopádně Vějíř 2013 vřele doporučuju, mě osobně se líbil snad ještě víc než tn loňský a těch 150 korun, nebo kolik stojí, se vyplatí. Všechny ukázky jsou ze stránek kobuty. V případě, že by někdo chtěl, abych je stáhla, není problém.

P.S.: Hádejte, komu zase jednou popletli íčka v ukázce na stránkách?